czwartek, 14 lutego 2013

Olympusa OM-D E-M5

Olympus OM-D (E-M5) najbardziej przypomina klasyczną lustrzankę i takie też było założenie jego konstruktorów. Jest nostalgiczny i może tym zjednać sobie zwolenników klasycznych konstrukcji. Jego przód jest wyłożony skóropodobną okładziną. Wersja czarna jest bardzo śliska w dotyku. Ma lekkie uwypuklenie z przodu korpusu oraz wystający gumowany uchwyt na kciuk na tylnej ściance. Olympus OM-D (E-M5) najbardziej przypomina klasyczną lustrzankę i takie też było założenie jego konstruktorów. Jest nostalgiczny i może tym zjednać sobie zwolenników klasycznych konstrukcji. Jego przód jest wyłożony skóropodobną okładziną. Wersja czarna jest bardzo śliska w dotyku. Ma lekkie uwypuklenie z przodu korpusu oraz wystający gumowany uchwyt na kciuk na tylnej ściance. Drobne zastrzeżenia można mieć do dwóch przycisków (odtwarzania i Fn1) znajdujących się nad kciukiem fotografa. Są one małe, wystające i trochę za bardzo „latające”. Otwarcie szczelnej gumowej klapki osłaniającej gniazda HDMI i USB, umieszczonej z lewej strony korpusu, wymaga ­uchylenia ekranu, co może być dla niektórych wadą, jednak to rozwiązanie dodatkowo zabezpiecza przed przypadkowym jej otwarciem.
 Aparat wyposażono w sanki montowania zewnętrznej lampy błyskowej. Olympus nie wyposażył OM-D we wbudowaną lampę błyskową, ale dodaje do aparatu małą zewnętrzną lampę. Aparat ma odchylany tylny ekran typu OLED. Niestety nie został on umieszczony na przegubie. W tworzeniu szkieletu tego modelu wykorzystano stopy magnezu.Model OM-D ma menu klasycznie zaprojektowane. Jest ono analogiczne do występującego we wszystkich aktualnie produkowanych modelach bezlusterkowców tego producenta. Po chwilowym zapoznaniu się z nim można bezproblemowo obsługiwać większość funkcji. W kategorii intuicyjność obsługi przyznajemy mu 5 punktów. Producenci we współczesnych modelach starają się zapewnić jak najlepszą jakość i wielkość obrazu obserwowanego na ekranach aparatów. Dlatego też model ten wyposażono w duży 3-calowy ekran z możliwością regulacji jasności i wyświetlania kolorów. W OM-D jest on uchylny w zakresie 80° w górę i 50° w dół. Wykonano go w technologii OLED i ma rozdzielczość 610 tys. punktów. Jest dotykowy, co zwiększa możliwości kreatywne fotografującego. Ekran oddaje dosyć wiernie kolory. W ciemnych pomieszczeniach ekran Olympusa najmniej smuży w porównaniu z konkurencyjnymi modelami przez nas testowanymi.Olympus stosuje inną technologię w wizjerze (LCD), a inną w ekranie (OLED). Przez to występuje niewielka niezgodność odwzorowania barwnego. Sytuacja staje się mało komfortowa dopiero w tym momencie, w którym patrząc przez kilka minut na ekran, zaczniemy używać wizjera. Niemniej przyznajemy Olympusowi 5,5 punktu za ekran. OM-D ma wizjer elektroniczny o rozdzielczości 1 440 000 punktów. Dodatkowo Olympus w swojej ofercie ma opcjonalne wizjery ze zmiennym kątem obserwacji VF-1 i VF-2. Tak jak i ekran, w ciemnych pomieszczeniach wizjer Olympusa trochę mniej szumi (kolorowa „morka”) niż w testowanym modelu konkurencyjnym. Odświeżanie obrazu jest na wysokim poziomie i umożliwia przyjemne kadrowanie aparatem trzymanym przy oku nawet podczas wykonywania zdjęć seryjnych. Ocena: 5,5 punktu
Zacznijmy od przetwornika. Olympus ze względu na wymiary swoich przetworników nie zabija się o palmę pierwszeństwa w wojnie na piksele. Choć trzeba przyznać, że w modelu OM-D zastosowano matrycę Live-MOS z 16 mln pikseli, czyli największą rozdzielczością, jak do tej pory, w aparatach tej firmy. Maksymalna wielkość wydruku ze zdjęcia sfotografowanego tym aparatem wynosi 29,3×39 cm (4608×3456). Wymiary wydruków uzyskane z Olympusa nie są oszałamiające, jednak dla większości użytkowników (w tym części profesjonalistów) wystarczające. Ale rozdzielczość to nie wszystko.Sprawdźmy inne parametry. Zakres dostępnych ustawień ISO Olympusa to ISO 200–25 600. Jednak z góry wiadomo, jak w przypadku każdego aparatu, że wartość najwyższa jest wartością „awaryjną”, z której rzadko będziemy korzystać. Jakość zdjęć przy ISO 25 600 pozostawia wiele do życzenia. Zakres czasów otwarcia migawki tego modelu to 1/4000 s - 60 s. Dużym plusem OM-D jest zastosowanie najnowszego rozwiązania stabilizacji obrazu. Tu mamy do czynienia z pięciokierunkową stabilizacją, o której pisaliśmy w FK 3/2012.Model ma typowe dla lustrzanek tryby ekspozycji (P, A, S, M), inteligentną automatykę oraz bogaty wybór programów tematycznych. Zwolennicy efektów specjalnych w tym modelu znajdą bogaty wybór filtrów efektowych wraz z ich bracketingiem.Nowością w Olympusie jest funkcja Live Bulb umożliwiająca podgląd obrazu podczas fotografowania z czasem B. Tej możliwości nie ma żaden z konkurencyjnych aparatów. Olympusem wykonamy serie zdjęciowe do 11 zdjęć RAW lub 17 zdjęć JPEG z częstotliwością 9 kl./s (ostrość zablokowana na pierwszej klatce) lub 4,2 kl./s ze śledzeniem AF i stabilizacją obrazu. Podczas zapisywania serii zdjęć model Olympusa umożliwia dalszą obserwację obrazu.Systemy ustawiania ostrości oparty jest na detekcji kontrastu i działa dobrze, jednak nie dorównuje lustrzankom. W modelu OM-D mamy funkcję śledzenia ostrości, która sprawdza się w praktyce. W trudnych warunkach oświetleniowych system AF wspomagany jest światłem emitowanym przez wbudowane diody LED.
W Olympusie możemy „wywołać” RAW. JPEG-i możemy poddać zmianie rozmiaru, kadrowaniu, redukcji czerwonych oczu, kompensacji cienia, wprowadzić korekcję nasycenia, efekt sepii lub cz-b. Przy konwersji plików RAW do formy użytecznej w programie Olympus Viewer możemy dodać efekt filtrów (Pop-art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Przetwarzanie crossowe, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie

0 komentarze:

Który Sytem Lepszy

Który koncern komórkowy najlepszy

Która foto-marka najlepsza

TOP10 FOTO

1.CANON EOS 1Dx
2.NIKON D4
3.NIKON D800
4.CANON EOS 5D MARK III
5.SONY SLT a99
CANON EOS 7D
5.SONY DSLR a900
6.NIKON D7000
7.NIKON D7100
8.SONY SLT a77
9.CANON EOS 7D
10.CANON EOS 650D

TOP10VIDEO

1.Panasonic Lumix DMC-G6
2.SONY SLT a77
3.CANON EOS 650D
4.NIKON D7100
5.SONY SLT A65
6.CANON EOS 5D MARK III
7.CANON EOS 650D
8.SONY SLT a99
9.CANON 7D
10.NIKON D3s



About Me

Łączna liczba wyświetleń