poniedziałek, 11 listopada 2013

Sony DSC-RX1R






Firma Sony, prezentując model RX1R pokazała pierwszy model bez użycia filtru dolnoprzepustowego. Czy producent pójdzie za ciosem i usunie go też w kolejnych modelach serii NEX i SLT? Niemniej jesteśmy świadkami punktu zwrotnego w historii, gdyż moc obliczeniowa procesorów jest na tyle wysoka, a algorytmy cyfrowej obróbki sygnałów tak zaawansowane, że nie stanowią istotnego problemu w implementacji i użytkowaniu bez opóźnień. Tym samym bronią w walce z efektem mory nie musi być już dodatkowy element na torze optycznym przyczyniający się do degradacji rozdzielczości obrazu.RX1R, jak na nowy aparat przystało, został też wyposażony w nowsze oprogramowanie, ze szczególnym uwzględnieniem algorytmów tworzenia plików JPEG. Daje to możliwość generowania jeszcze lepszych plików w tym formacie. Użytkownik otrzymuje więc produkt o dużych możliwościach, zamknięty w niewielkiej obudowie.Obudowa jest spójna, a elementy kontrolne ergonomicznie rozłożone. Wyjątek stanowi jedynie przycisk nagrywania umieszczony w nieco dziwnym miejscu. Aparat jest też w dużym stopniu konfigurowalny, dzięki czemu szybko można dostosować jego obsługę do różnorakich potrzeb użytkowników. Nie spodobała mi się funkcja powiększenia cyfrowego obrazu, w większości wypadków jej użycie powoduje spadek jakości obrazu zarówno przy zdjęciach, jak i filmach.W tym modelu tak jak i w poprzedniku nadal są wpadki, takie jak: problemy z dokładnym ostrzeniem w trybie MF, mało przydatny focus peaking, dziwne zachowanie automatyki ekspozycji czy autofokusu oraz kłopotliwe ustawianie balansu bieli. By wydobyć z aparatu maksimum jego możliwości, należy stopniowo wyłączać automatykę. Obiektyw zastosowany w aparacie RX1R jest unikalny nie tylko ze względu na stało-ogniskowość, ale także z powodu koła obrazowego pokrywającego obszar pełnej klatki. Winieta pokazuje, że mała odległość od matrycy stanowi duży problem konstrukcyjny. Należy także uznać, że poziom aberracji nie przystoi tej klasy obiektywowi. Aparat kosztuje około 30% więcej od modelu RX1, co nijak nie przekłada się na zysk w rozdzielczości. Trudno powiedzieć, czy winę należy zrzucić tutaj tylko i wyłącznie na obiektyw czy też na oprogramowanie matrycy. Fakt jest jednak taki, że wzrost rozdzielczości po usunięciu filtra AA jest wyraźnie niższy niż u analogicznych konstrukcji konkurencji. Osoby fotografujące w formacie JPEG powinny być bardzo zadowolone z użytkowania tego aparatu.. Automatyczny balans bieli pracuje wyjątkowo dobrze. Szum utrzymywany jest na niskim poziomie, jednak pewną wadę stanowi podejrzenie modyfikacji danych. Dynamice tonalnej nie można niczego zarzucić. Informuje nas ona o odległości granicznych odcieni, a nie o liczbie odcieni pomiędzy nimi. Po prostu, zarejestrujemy na matrycy obraz o bardzo wysokiej jakości.

Zalety: dobra rozdzielczość zdjęć JPEG, niskie szumy w szerokim zakresie czułości dla JPEG, niewielka aberracja chromatyczna, dystorsja, winietowanie i koma, wygodna i intuicyjna obsługa, cicha migawka, duży i czytelny ekran LCD, szybki i celny autofokus, filmy w jakości Full HD, rozbudowane menu, wygodne w obsłudze menu funkcyjne, ciekawe filtry cyfrowe, gniazdo HDMI, solidna obudowa, możliwość użycia mechanicznego wężyka spustowego

Wady: brak wizjera, brak stabilizacji obrazu podczas fotografowania, nieprzydatna funkcja cyfrowego powiększenia, brak trybu manualnego lampy błyskowej, modyfikowanie plików RAW, nieprzemyślana automatyka ekspozycji, przeciętna wydajność akumulatora, problemy z ustawianiem balansu bieli według wzorca przy braku dostatecznego oświetlenia, ograniczony dostęp do funkcji focus peaking, ograniczona funkcjonalność trybu panoramy, brak możliwości nagrywania filmu w trybie diaporamy, brak trybu fotografii 3D.

0 komentarze:

Który Sytem Lepszy

Który koncern komórkowy najlepszy

Która foto-marka najlepsza

TOP10 FOTO

1.CANON EOS 1Dx
2.NIKON D4
3.NIKON D800
4.CANON EOS 5D MARK III
5.SONY SLT a99
CANON EOS 7D
5.SONY DSLR a900
6.NIKON D7000
7.NIKON D7100
8.SONY SLT a77
9.CANON EOS 7D
10.CANON EOS 650D

TOP10VIDEO

1.Panasonic Lumix DMC-G6
2.SONY SLT a77
3.CANON EOS 650D
4.NIKON D7100
5.SONY SLT A65
6.CANON EOS 5D MARK III
7.CANON EOS 650D
8.SONY SLT a99
9.CANON 7D
10.NIKON D3s



About Me

Łączna liczba wyświetleń